Orice cetăţean român aflat pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene care primeşte asistenţă medicală fără să prezinte cardul european de asigurări sociale de sănătate suportă contravaloarea serviciilor medicale acordate.
Cu alte cuvinte, dacă în România asiguraţii utilizează cardul de sănătate atunci când merg la medic, îşi cumpără medicamentele din farmacie sau se programează la investigaţii şi analize medicale, în străinătate, asiguraţii sunt „acoperiţi” de cardul european de sănătate.
„În situaţia în care o persoană asigurată în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România beneficiază de asistenţă medicală devenită necesară în timpul şederii temporare pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European, respectiv Confederaţiei Elveţiene, fără să prezinte cardul european de asigurări sociale de sănătate/certificatul provizoriu de înlocuire a cardului european de asigurări sociale de sănătate sau dacă acesta nu este recunoscut de unitatea sanitară de la locul de şedere, persoana respectivă suportă contravaloarea asistenţei medicale acordate.
În situaţia în care legislaţia aplicată de către instituţia de la locul de şedere prevede posibilitatea rambursării contravalorii asistenţei medicale acordate unei persoane asigurate, aceasta poate trimite o cerere de rambursare instituţiei de la locul de şedere. În acest caz, instituţia respectivă rambursează în mod direct acelei persoane contravaloarea asistenţei medicale acordate. În această situaţie nu se va mai solicita casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află asiguratul rambursarea contravalorii asistenţei medicale acordate”, a explicat Aurelia Rădoi, purtătorul de cuvânt al CJAS Constanţa.
Unde se depun documentele
În baza unei cereri formulate ulterior către casa de asigurări de sănătate la care persoana este asigurată, însoţită de documentele justificative, asiguratului i se pot rambursa costurile acestor servicii.
În cazul în care asiguratul nu se poate deplasa la sediul casei, cererea poate fi depusă de către un membru al familiei - părinte, soţ, soţie, fiu sau fiică sau o persoană împuternicită de acesta.
Rambursarea se face în baza formularului E 126, iar casa va achita în termen de maximum 60 de zile de la data alocării de prevedere bugetară.
Sumele rambursate prevăd atât cheltuielile de spitalizare, cât şi pe cele de medicamente sau investigaţii de ambulatoriu.
„Suma rambursată nu trebuie să depăşească în niciun caz contravaloarea în lei a asistenţei medicale achitate de asigurat. În situaţia în care casa de asigurări de sănătate constată neîndeplinirea condiţiilor legale, cererea de rambursare a contravalorii asistenţei medicale nu este aprobată, iar acest lucru se comunică în scris solicitantului în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii”, a completat reprezentantul CJAS.