Asociaţia non-profit „Gardienii Terrei” a desfăşurat un proiect pentru a susţine integrarea copiilor cu nevoi educaţionale speciale. „Incluziunea şcolară a copiilor cu TSA (autism) şi ADHD” s-a derulat în perioada decembrie 2015 - mai 2016. Astăzi, organizatorii marchează finalul acestui proiect.
Proiectul a constat în întâlniri lunare, cu cadrele didactice, structurate astfel încât să cuprindă chestiuni legate de specificul acestor tulburări şi modul în care influenţează comportamentul şi starea copiilor. Proiectul a cuprins şi o parte practică, bazată pe studii de caz. Au fost incluse 130 de cadre didactice din judeţele Tulcea şi Constanţa, din ciclurile preşcolar, primar şi gimnazial.
„Autismul şi ADHD-ul sunt tulburările care afectează dezvoltarea unui număr tot mai mare de copii. Copilului cu autism/ADHD îi este dificil să comunice, să se joace, să înveţe. Îi este dificil, dar nu imposibil. El nu este doar un copil cu nevoi educaţionale speciale sau doar un copil cu autism/ADHD. El este, în primul rând, un copil care are abilităţi speciale, are propriul mod de a vedea lumea, de a o înţelege şi de a relaţiona cu ea. E nevoie, însă, de puţin ajutor pentru a crea legătura dintre modul său de a vedea lumea şi modul nostru, al celorlalţi. Este nevoie de puţină deschidere pentru a-i oferi copilului cu autism/ADHD un loc alături de ceilalţi copii”, declară Alina Mihaela Trofin, psihoterapeut.
Scopul proiectului a fost creşterea gradului de incluziune şcolară a copiilor cu tulburări din spectrul autist şi a celor cu ADHD (tulburare hiperkinetică cu/sau deficit de atenţie) prin familiarizarea cadrelor didactice cu metodele şi tehnicile specifice de intervenţie la clasă şi prin îmbunătăţirea metodelor de comunicare cadru didactic - copil - părinte.