„Cel mai bun prieten al omului” a devenit şi un factor extrem de important în terapia persoanelor cu dizabilităţi.
Dacă vă întrebaţi despre cine este vorba, vă facem cunoştinţă cu Sunny, un golden retriever în vârstă de cinci ani, care a învăţat în ultimele luni cum să interacţioneze cu copiii cu dizabilităţi şi care va continua terapia cu copiii cu nevoi speciale din Constanţa. De unde a pornit ideea acestui proiect şi cum a fost posibilă începerea acestei forme de recuperare la Constanţa, ne spune chiar psihologul centrului de Autism, Adrian Gemănaru, care a participat în prima parte a acestui an la un schimb de experienţă pe această terapie, în colaborare cu Asociaţia „Dog for Life”. De altfel, comunicarea verbală şi non-verbală, interacţiunea socială, reducerea deficitului de atenţie şi eliminarea stereotipiilor precum şi reducerea comportamentelor negative, sunt doar câteva dintre exemplele pentru care terapia şi-a dovedit eficienţa.
„Ideea dezvoltării acestei terapii în cadrul centrului nostru a plecat de la o certitudine. Un număr de 15 studii ştiinţifice dezvoltate de-a lungul timpului au evidenţiat beneficiile terapiei cu câini asupra copiilor cu următoarele afecţiuni: microcefalie, sindromul Williams, sindromul Down, Autism, retard mintal, epilepsie. Şi pentru că Centrul nostru se ocupă de terapia şi recuperarea copiilor care suferă de aceste afecţiuni, proiectul a venit ca o mănuşă pentru a completa terapiile deja existente.” Ce aduce nou această terapie? Terapia psihologică asistată de câini pentru persoanele cu nevoi speciale este recunoscută a fi una dintre cele mai progresive forme de recuperare. Abilitatea de a comunica cu un câine induce încredere în sine, responsabilitate şi spirit de echipă, susţine psihologul. Acest tip de terapie este poate cea mai cunoscută modalitate de recuperare a persoanelor cu dizabilităţi, alături de terapia psihologică. „Conexiunea sufletească ce se realizează între câine şi om este plină de sensibilitate, câinele reuşeşte de fiecare dată să găsească canale proprii de comunicare pentru a ne transmite afecţiune şi mai ales siguranţă şi încredere. Pe toată perioada cât am lucrat în echipă alături de Sunny, legătura ce s-a realizat între copil sau adult şi câine a fost una de acceptare imediată şi necondiţionată.”
Prima cameră de terapia asistată de câini din ţară „Proiectul nostru inaugurează prima cameră de terapie psihologică asistată de câini din România şi ne bucurăm că suntem iniţiatorii acestei terapii extrem de iubită în întreaga lume. Cu atât mai mult, cu cât numărul celor care vor beneficia de acest tip de terapie la Constanţa va depăşi 1.400 de persoane, după datele pe care le avem până în prezent, dar şi după cererile părinţilor. Este vorba despre copii cu cerinţe educative speciale, copii din sistemul de învăţământ din judeţul Constanţa, adulţi şi copii din spitalele şi instituţiile de îngrijire medicală, dar şi bătrâni din azilurile constănţene, deci nu vor beneficia doar cei care vin pentru terapie la centru”, completează psihologul Adrian Gemănaru. În luna mai Centrul Psihologic „Marea Neagră” a achiziţionat-o pe Sunny, câinele de terapie care a lucrat atât în Ungaria cât şi în România în centre pentru copii cu nevoi speciale. Punctajul obţinut la evaluare de către echipa formată din psihologul Adrian Gemănaru şi „câinele - terapeut” Sunny a fost de 95 de puncte din 100 puncte, unul din cele mai mari punctaje din lume obţinut de un câine de terapie. De altfel, chiar psihologul povesteşte că experienţa a fost unică.
„Sunny este mare iubitoare de copii, acceptă şi nu se fereşte de nici o atingere a celor cu care interacţionează, cunoaşte o mulţime de secrete pe care a fost învăţată să le aplice pe parcursul orelor de pregătire. Pentru moment, Sunny este în perioada de acomodare cu copiii şi se bucură de prietenia acestora, iar terapia propriu-zisă cu aceştia va începe din luna iulie”. Animalele implicate în aceste programe de terapie reuşesc să se bucure de întâlnirea cu aceşti copii cu nevoi speciale şi se întâmplă adesea ca animalele să se acomodeze cu problemele fiecărui copil în parte, abordând în mod spontan un anumit comportament.